چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
 

 

modirmassage

محمدعلی اصل سعیدی پور

مدیر بنـــادر و دریـــانوردی منطقه ویـــژه اقتـــصادی امیــرآبــاد

 
 
حمل و نقل دریایی به دلیل توسعه تجارت جهانی و رشد زنجیره ای مبادلات باری و اقتصادی یکی از  به صرفه ترین شقوق حمل و نقل بوده که سهم زیادی از این تجارت را به خود اختصاص می دهد. با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه ، ایده ساخت بندر بزرگ و مهمی در شرق مازندران بنام بندر امیرآباد در شهرستان بهشهر شکل گرفت و سپس عملیات اجرایی ساخت این بندر با محوریت مزایای راهبردی منطقه و  پس از مطالعه و تحقیقات فراوان در سال 1375 آغاز شد و سپس در سال 1376 به دلیل پتانسیل و استعداد و موقعیت مکانی مناسب ، توسط شورای عالی منطقه آزاد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی معرفی شد.

در حال حاضر منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد بعنوان بندر جوان نسل انقلاب اسلامی ( با قدمت 20 ساله) با و سعت 1060 هکتار اراضی پسکرانه به عنوان اولین بندر نسل سوم کشور ، با دارا بودن 15 پست اسکله جهت پهلودهی انواع شناورها و تنها اسکله رو رو ریلی در کشور  با ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا به میزان 7.5 میلیون تن و بکارگیری مدرن ترین تجهیزات دریایی و بندری  نقش اساسی را در زنجیره تامین کالا ایفا می نماید.

این بندر با توجه به نزدیکی با بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه، ترکمن باشی در ترکمنستان و بندر آکتائو قزاقستان و دسترسی به بازار مصرف ۳۰۰ میلیون نفری کشورهای CIS نقش بسیار کلیدی در کریدور شمال جنوب از جمله ترانزیت کالا از کشورهای CIS به کشورهای حوزه خلیج فارس و بالعکس داشته و از طریق دریای عمان به  شبه قاره هند و آبهای آزاد ارتباط دارد.

وجود صنایعی همچون کشتی سازی، نیروگاه تولید برق، نزدیکی به فرودگاه و مرکز استان (فاصله 51 کیلومتری) از دیگر مزایای منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد می باشد که دسترسی تجار و بازرگانان را به این بندر به راحتی میسر نموده است. بندر امیرآباد دارای یک بندر تابعه (بندر نکا) با 3 پست اسکله بوده که پتانسیل تخلیه ، بارگیری و سوآپ سوخت را دارا می باشد و از طریق خط لوله به پالایشگاه ری متصل است.

در سالهای اخیر ثبت رکوردهای مختلف در زمینه جذب سرمایه گذاری، تردد شناورها و به تبع آن تخلیه و بارگیری از جمله ویژگی هایی بود که توجه صاحبان کالا و مسئولین استانی و کشوری را به خود جلب کرده و فرصت های سرمایه گذاری زیادی را برای آنها فراهم کرده است. همچنین تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در شرایط کنونی از جمله غلات و روغن خوراکی سبب ایجاد تسهیلات و امکانات لازم برای پهلودهی این کشتی را فراهم نموده و زنجیره تامین کالا از طریق حمل و نقل چندوجهی محسوس می باشد.

با وجود این تفاصیل در بخش ایمنی دریایی و بندری نیز بندرامیرآباد گوی سبقت را از رقیبان ربوده و با تجهیزات مدرن با گواهینامه های کیفیت جهانی مدیریت ، نقش مهمی در تجارت دریایی و سلامت دریانوردان ایفاء می کند .

در پایان یکی از اهداف اصلی ما در منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد  بهبود فرآیند و دسترسی همزمان به استانداردهای جهانی و بروزرسانی دانش ، تجربه ، توسعه ساختاری و ارتقاء توان عملیاتی بندر در حوزه‌های بندری و دریایی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و صاحبان کالا  و تلاش جهت هوشمند سازی بنادر، ایفای مسئولیت های اجتماعی سازمان برای ارتقای آسایش و رفاه بندر نشینان و رشد حداکثری گردشگری دریایی می باشد.