چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸

مهمترین ویزگیهای بندرامیرآباد


-بزرگترین بندرنسل سوم حاشیه دریای خزر
- تنها بندر شمالی متصل به شبکه ریلی کشور
- برخورداری از اسکله منحصر بفرد رو – رو ریلی
- بهره مندی از 15 پست اسکله با ظرفیت 7.5میلیون تن
- 1060 هکتار اراضی پشتیبانی جهت سرمایه گذاری در زمینه های مختلف ( صنعتی ، تولیدی ، خدماتی و ... )
- برخورداری از تجهیزات مدرن دریایی و بندری
- پایلوت غلات شمال کشور
- حلقه اصلی اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال ، جنوب ( INSTC)

بندرامیرآباد بندر نسل سوم کشور :


منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد بعنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر و بندرنسل سوم کشور ، افق جدیدی را در شکوفایی اقتصادی شمال کشور گشوده است . بندرامیرآباد را می توان یکی از موفق ترین بنادر در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی دانست . اراضی وسیع پشتیبانی ( 1060 هکتار) بهمراه امکانات زیر بنایی وصرفه اقتصادی ناشی از مزایای قانونی مناطق ویژه اقتصادی و معافیت مالیاتی برارزش افزوده بستر مناسب و امنی را جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم نموده است .

اطلاعات جغرافیایی بندر و نوع دسترسی (واحد فاصله : کیلومتر)

فاصله جغرافیایی بندر امیرآباد

مشخصات اسکله

مشخصات اسکله

مساحت انبار ها و محوطه بندر به تفکیک

مساحت انبار ها و محوطه بندر به تفکیک

تعداد تجهیزات خشکی به تفکیک نوع تجهیزات

گنتری کرین

جرثقیل های

ریلی-ساحلی

جرثقیل

موبایل ساحلی

جرثقیل

محوطه ای

ترانستینر مکنده غلات ریچ استاکر لیفتراک لودر کشنده جمع کل
2 6 4 5 0 13 1 11 2 20 64

 

 تعداد تجهیزات دریایی به تفکیک نوع تجهیزات

تعداد تجهیزات دریایی به تفکیک نوع تجهیزات

کریدور شمال - جنوب , مناسبترین گزینه برای ارتباط تجاری آسیا و اروپا

در ادامه تحولات کریدورهای ارتباطی آسیا و اروپا ، درسال 1993 وزرای حمل و نقل کشورهای اروپایی در اجلاس کمیسیون اروپا هلسینکی ، مسیر دیگری را برای ارتباط تجاری قاره های آسیا و اروپا معرفی کردند که ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا ، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه اقیانوس هند ، خلیج فارس و جنوب شرقی آسیا برقرار می سازد.
کریدور جدید که کریدور شمال ـ جنوب نامیده می شود ، علاوه بر برقراری ارتباط تجاری و ترانزیتی کشورهای شمال اروپا ، منطقه اسکاندیناوی و روسیه با سایر کشورهای اروپایی ، از طریق عبور از قلمرو ایران و با استفاده از بنادر ایران در خلیج فارس ،‌ تا حوزه اقیانوس هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا امتداد می یابد. با استفاده از مسیر کریدور شمال ـ جنوب ، بخش وسیعی از کشورهای آسیایی و اروپایی می توانند به مبادله کالاهای تجاری خود بپردازند. تا پیش از شکل گیری کریدور شمال ـ جنوب ، صاحبان کالا و بازرگانان حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند ، برای ارسال کالاهای خود به اروپای مرکزی ، شمال اروپا و روسیه ، عموماً از مسیر دریا و آبهای آزاد استفاده می کردند. دراین شیوه حمل ، کالاها از طریق اقیانوس هند ، دریای عمان ، خلیج عدن ، دریای سرخ و کانال سوئز به دریای مدیترانه راه می یابند. کالاهایی که مقصد نهایی آنها جنوب روسیه و اوکراین است از طریق دریای سیاه به بندر اودیسا و کالاهایی که مقصد آنها اروپای شمالی و شمال روسیه است ، با گذر از تنگه جبل الطارق ، اقیانوس اطلس ، دریای مانش و دریای بالتیک به شمال اروپا ، هلسینکی و یا بندرسن پترزبورگ انتقال می یابند. این شیوه حمل ، برای تبادل کالاهای تجاری بین کشورهای حوزه اقیانوس هند و شمال اروپا ، شیوه ای بسیار زمان بر و پرهزینه است و استفاده از مسیر کریدور شمال ـ جنوب می تواند صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه حمل کالا میان این کشورها در پی داشته باشد.

 

کاهش زمان و هزینه حمل , ویژگی مهم کریدور شمال - جنوب

 کشورهای آسیایی و اروپایی می توانند در مسیر کریدور شمال ـ جنوب کالای خود را با سرعتی حدود دو برابر در مقایسه با مسیر کانال سوئز مبادله کنند. این امر با توجه به ایجاد کشورهای جدید در منطقه آسیای میانه و نیز شکل گیری بازارهای جدید جهانی در حوزه اقیانوس هند و خلیج فارس ، برای هر دو قاره آسیا و اروپا دارای اهمیت فراوانی است. کریدور شمال ـ جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران می گذرد. درحال حاضر مهمترین و مناسبترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می رود. این کریدور که درحال حاضر از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس درجنوب ایران متصل می شود. در داخل خاک ایران کالاها بوسیله حمل و نقل جاده ای و یا ریلی به بنادر شمال کشور (بندر انزلی و بندر امیرآباد) انتقال می یابند و سپس از طریق دریای خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسیه حمل می شوند. با تکمیل راه آهن قزوین ـ آستارا در قلمرو ایران ، امکان دسترسی جاده ای و ریلی به کشورهای منطقه قفقاز و روسیه نیز میسراست. هزینه حمل کالاهای ترانزیتی میان کشورهای حوزه اقیانوس هند و شمال اروپا از طریق مسیر کریدور شمال ـ جنوب تا حدود 30% نسبت به مسیرهای سنتی موجود ارزانتر است و کشورهای جنوب شرقی آسیا ، آسیای مرکزی ، خاورمیانه ، حوزه اقیانوس هند و خلیج فارس و نیز شمال اروپا با پیوستن به کریدور حمل و نقل بین المللی شمال ـ جنوب که ازجمله کریدورهای چندوجهی است ،‌ می توانند از مزایای آن در حمل و نقل سریع و ارزان کالاهایشان بین آسیا و اروپا استفاده کنند. ازجمله مزایای مهم این کریدور ، تقاطع های متعددی است که با کریدورهای مختلف بین آسیای میانه و اروپا ازجمله تراسکا و آلتید دارد.

هیدروگرافی 1