در این بخش اطلاعات مربوط به تجهیزات موجود در بندر امیر آباد جهت تردد ایمن کشتی ها ارائه می گردد. این تجهیزات و امکانات شامل تجهیزات مدرن رادیویی جهت ارتباطات دریایی ، شناورهای یدک کش و راهنمابر جهت عملیات پهلودهی و جداسازی شناورها ، علائم کمک ناوبری ، تجهیزات مدرن هیدروگرافی جهت تهیه نقشه های اعماق اسکله ها و کانال ورودی به بندر و همچنین یک فروند شناور لایروب می باشد.
شناورهای یدک کش
ردیف |
نام یدک کش |
سال ساخت |
قدرت موتور |
سازنده موتور |
1 |
بهشهر |
1383 |
456*2 کیلووات-MAN |
ایران |
2 |
کاسپین |
1383 |
497*2 کیلووات-MAN |
ایران |
3 |
اسکبوس |
1383 |
456*2 کیلووات-MAN |
ایران |
4 |
میانکاله |
1383 |
497*2 کیلووات-MAN |
ایران |
5 |
امیرآباد |
1380 |
470*2 کیلووات-MAN |
ایران |
شناورهای راهنمابر
ردیف |
نام یدک کش |
سال ساخت |
قدرت موتور |
سازنده موتور |
1 |
بوستان |
1354 |
224*2 کیلووات-DEUTZ |
هلند |
2 |
قیام 10 |
1373 |
405*2 کیلووات-MTU |
ایران |
قایق ها
ردیف |
نام قایق |
سال ساخت |
قدرت موتور |
سازنده موتور |
کاربری |
1 |
تندر |
1386 |
200*2 کیلووات-YAMAHA |
ایران |
گشت |
2 |
کولاک |
1384 |
55*1 کیلووات-YAMAHA |
ایران |
گشت |
3 |
آبنگار |
1394 |
50*1 کیلووات-YAMAHA |
ایران |
تحقیقات |
شناور های لایروب
ردیف |
نام لایروب |
سال ساخت |
قدرت موتور |
سازنده موتور |
1 |
لایروب خزر |
1974 |
600*2 hp-Caterpillar |
آمریکا |
شناور های تجسس و نجات
ردیف |
نام شناور |
سال ساخت |
قدرت موتور |
سازنده موتور |
1 |
ناجی 1 |
1382 |
603*2 kv-MAN |
ایران-آلمان |
تجهیزات بندری
ردیف |
نام تجهیزات |
تعداد تجهیزات |
1 |
گنتری گرین |
2 دستگاه |
2 |
جرثقیل موبایل ساحلی لیبهر LHM250 |
2 دستگاه |
3 |
جرثقیل موبایل ساحلی لیبهر LHM100 |
1 دستگاه |
4 |
جرثقیل موبایل ساحلی فانتوزی |
1 دستگاه |
5 |
ریچ استاکر |
1 دستگاه |
6 |
جرثقیل ریلی ساحلی بکرا |
6 دستگاه |
7 |
جرثقیل موبایل ساحلی منگان |
2 دستگاه |
تجهیزات رادیویی
ارتباطات رادیویی در صنعت دریانوردی بسیار حائز اهمیت می باشد . اهمیت این ارتباط بدلیل استفاده کلیه شناورها از ابزار رادیویی جهت برقراری تماس با خشکی و هرگونه ارسال و دریافت اطلاعاتی در رابطه با حوادث احتمالی و جان انسان ها است که می تواند منجر به ارتقاء ایمنی دریانوردی گردد . بنابراین تجهیز مراکز کنترل ترافیک و ایستگاه ساحلی رادیویی بنادر امیرآباد و نکاء به شرح ذیل در برقراری ارتباطی سالم و مطلوب، در ارتباطات رادیویی می تواند متضمن ایمنی استفاده کنندگان از این شیوه ارتباطی باشد.
ردیف |
نام تجهیزات |
تعداد تجهیزات |
1 |
VHF |
4 دستگاه |
2 |
VHF-DSC |
2 دستگاه |
3 |
A.I.S |
2 دستگاه |
4 |
NAVTEX RECIEVER |
2 دستگاه |
5 |
MF/HFDSC |
2 دستگاه |
6 |
دسترسی به خطوط تلفن بین الملل |
1 خط |
7 |
دسترسی به شبکه اینترنت و خطوط پر سرعت E1 |
نامحدود |
8 |
استیشن هواشناسی |
1 دستگاه |
تجهیزات مدرن هیدروگرافی
ردیف |
نام دستگاه |
نام کشور و کمپانی سازنده دستگاه |
عملکرد |
1 |
Tide gauge |
Valeport - انگلستان |
ثبت تغییرات نوسانات آب |
2 |
Hydro survey system |
Ceescope -استرالیا |
ثبت عمق آب |
3 |
MiniSVP Sound velocity profiler |
Valeport - انگلستان |
اندازه گیری سرعت صوت در آب |
4 |
GPS |
Hemishere -چین |
رادار |
5 |
نرم افزار Hypack |
انگلستان |
طراحی نقشه هیدروگرافی |
6 |
Hydrography Boat |
ایران |
|
7 |
لپ تاپ صنعتی |
Toshiba-ژاپن |
|
در بخش هیدروگرافی و لایروبی بندر امیرآباد، پایش نوسانی تراز آب دریای خزر توسط انواع دستگاههای تراز سنجی بندر در حال انجام بوده و همچنین همکاری با سازمان نقشه برداری کشور، موسسات تحقیقات آب دریای خزر و دیگر دستگاههای دست اندرکار دارد.
شناور لایروب
لایروب خزر از نوع لایروب های مکنده (هاپرساکشن) بوده و وظیفه حفظ و نگهداری کانال دسترسی بندر به عهده این شناور میباشد. با توجه به آبخور کشتی های متردد در دریای خزر (حدود 4.60 متر) عمق کانال بندر امیرآباد در کمترین میزان تراز آبی دریای خزر بالای 6متر میباشد که نشان از وجود کانال دسترسی کاملا ایمن برای تردد کشتی هاست.

علائم کمک ناوبری
علائم کمک ناوبری و چراغهای دریایی به معنای دستگاه یا وسایل خارجی کمک کننده به دریانوردان در تعیین و محاسبه موقعیت و یا مسیر دریانوردان و همچنین خطرات و موانع دریایی می باشد که شامل فانوس دریایی، بیکن ها، بویه ها، قایق نورانی، چراغ ترانزیت و .... می باشد.


ردیف |
بویه لترال سبز رنگ |
بویه لترال قرمز |
بیکن |
بویه ورودی به بندر |
1 |
5 فروند |
4 فروند |
3 عدد سبز
1 عدد قرمز رنگ
2 عدد قرمز سفید ترانزیت
|
1 فروند |
چراغ ترانزیت
چراغ ترانزیت این امکان را برای ناوبران کشتیها فراهم می آورد که درامتداد یک خط مستقیم کشتی را هدایت نمایند، همانطور که از نام این چراغ مشخص است بصورت زوجی بوده و از دو چراغ مجزا از هم که بر روی دو دکل جداگانه نصب شده اند طراحی شده است.