چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
 

تجهیزات دریایی، بندری و مخابراتی

در این بخش اطلاعات مربوط به تجهیزات موجود در بندر امیر آباد جهت تردد ایمن کشتی ها ارائه می گردد. این تجهیزات و امکانات شامل تجهیزات مدرن رادیویی جهت ارتباطات دریایی ، شناورهای یدک کش و راهنمابر جهت عملیات پهلودهی و جداسازی شناورها ، علائم کمک ناوبری ، تجهیزات مدرن هیدروگرافی جهت تهیه نقشه های اعماق اسکله ها و کانال ورودی به بندر و همچنین یک فروند شناور لایروب می باشد.

شناورهای یدک کش

ردیف نام یدک کش سال ساخت قدرت موتور سازنده موتور
1 بهشهر 1383 456*2 کیلووات-MAN ایران
2 کاسپین 1383 497*2 کیلووات-MAN ایران
3 اسکبوس 1383 456*2 کیلووات-MAN ایران
4 میانکاله 1383 497*2 کیلووات-MAN ایران
5 امیرآباد 1380 470*2 کیلووات-MAN ایران

 

شناورهای راهنمابر

ردیف نام یدک کش سال ساخت قدرت موتور سازنده موتور
1 بوستان 1354 224*2 کیلووات-DEUTZ هلند
2 قیام 10 1373 405*2 کیلووات-MTU ایران

 

قایق ها

ردیف نام قایق سال ساخت قدرت موتور سازنده موتور کاربری
1 رعد 1386 200*2 کیلووات-YAMAHA ایران گشت
2 کولاک 1384 55*1 کیلووات-YAMAHA ایران گشت
3 آبنگار 1394 50*1 کیلووات-YAMAHA ایران تحقیقات

 

شناور های لایروب

ردیف نام لایروب سال ساخت قدرت موتور سازنده موتور
1 لایروب خزر 1974 600*2 hp-Caterpillar آمریکا

 

شناور های تجسس و نجات

ردیف نام شناور سال ساخت قدرت موتور سازنده موتور
1 ناجی 1 1382 603*2 kv-MAN ایران-آلمان

 

تجهیزات رادیویی

ارتباطات رادیویی در صنعت دریانوردی بسیار حائز اهمیت می باشد . اهمیت این ارتباط بدلیل استفاده کلیه شناورها از ابزار رادیویی جهت برقراری تماس با خشکی و هرگونه ارسال و دریافت اطلاعاتی در رابطه با حوادث احتمالی و جان انسان ها است که می تواند منجر به ارتقاء ایمنی دریانوردی گردد . بنابراین تجهیز مراکز کنترل ترافیک و ایستگاه ساحلی رادیویی بنادر امیرآباد و نکاء به شرح ذیل در برقراری ارتباطی سالم و مطلوب، در ارتباطات رادیویی می تواند متضمن ایمنی استفاده کنندگان از این شیوه ارتباطی باشد.

ردیف نام تجهیزات تعداد تجهیزات
1 VHF 4 دستگاه
2 VHF-DSC 2 دستگاه
3 A.I.S 2 دستگاه
4 NAVTEX RECIEVER 2 دستگاه
5 MF/HFDSC 2 دستگاه
6 دسترسی به خطوط تلفن بین الملل 1 خط
7 دسترسی به شبکه اینترنت و خطوط پر سرعت E1 نامحدود
8 استیشن هواشناسی 1 دستگاه

 

تجهیزات مدرن هیدروگرافی

ردیف نام دستگاه نام کشور و کمپانی سازنده دستگاه عملکرد
1 Tide gauge Valeport - انگلستان ثبت تغییرات نوسانات آب
2 Hydro survey system Ceescope -استرالیا ثبت عمق آب
3 MiniSVP Sound velocity profiler Valeport - انگلستان اندازه گیری سرعت صوت در آب
4 GPS Hemishere -چین رادار
5  نرم افزار Hypack  انگلستان طراحی نقشه هیدروگرافی
6 Hydrography Boat ایران  
7  لپ تاپ صنعتی Toshiba-ژاپن  

در بخش هیدروگرافی و لایروبی بندر امیرآباد، پایش نوسانی تراز آب دریای خزر توسط انواع دستگاههای تراز سنجی بندر در حال انجام بوده و همچنین همکاری با سازمان نقشه برداری کشور، موسسات تحقیقات آب دریای خزر و دیگر دستگاههای دست اندرکار دارد.

 

شناور لایروب

لایروب خزر از نوع لایروب های مکنده (هاپرساکشن) بوده و وظیفه حفظ و نگهداری کانال دسترسی بندر به عهده این شناور میباشد. با توجه به آبخور کشتی های متردد در دریای خزر (حدود 4.60 متر) عمق کانال بندر امیرآباد در کمترین میزان تراز آبی دریای خزر بالای 6متر میباشد که نشان از وجود کانال دسترسی کاملا ایمن برای تردد کشتی هاست.

شناور لایروب

 

علائم کمک ناوبری

علائم کمک ناوبری و چراغهای دریایی به معنای دستگاه یا وسایل خارجی کمک کننده به دریانوردان در تعیین و محاسبه موقعیت و یا مسیر دریانوردان و همچنین خطرات و موانع دریایی می باشد که شامل فانوس دریایی، بیکن ها، بویه ها، قایق نورانی، چراغ ترانزیت و .... می باشد.

بیکن
بویه

ردیف بویه لترال سبز رنگ بویه لترال قرمز بیکن بویه ورودی به بندر
1 5 فروند 4 فروند

3 عدد سبز

1 عدد قرمز رنگ

2 عدد قرمز سفید ترانزیت

1 فروند

 

چراغ ترانزیت

چراغ ترانزیت این امکان را برای ناوبران کشتیها فراهم می آورد که درامتداد یک خط مستقیم کشتی را هدایت نمایند، همانطور که از نام این چراغ مشخص است بصورت زوجی بوده و از دو چراغ مجزا از هم که بر روی دو دکل جداگانه نصب شده اند طراحی شده است.

چراغ ترانزیت


تاریخ بروزرسانی : ۶ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۲۱