مدیر کل بازرگانی بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی در نشست هم اندیشی افزایش ترانزیت ریلی در بندر امیرآباد گفت: با داشتن 11 هزار کیلومتر ریل در کشور در حوزه ریل و حمل و نقل ریلی با روند رو به رشد مواجه هستیم.
غلامرضا نجفی میزان جابجایی خط ریلی کشور براساس برنامه ریزی
انجام شده به ۴۵ میلیون تن میرسد و در این بخش سهم حجم جابجایی کالا از طریق
خط آهن از ۱۲ درصد فعلی به ۳۰ درصد افزایش پیدا میکند.
نجفی گفت: ایجاد اشتغال، افزایش امنیت، کمک به توسعه صادرات و
درآمدهای مستقیم ترانزیت از منافع ملی ترانزیت ریلی در کشورها است خاطر نشان کرد ؛
با تلاشهای فراوانی که برای استفاده از
حمل و نقل ریلی انجام شده هم اکنون براساس سیاستهای انجام شده حمل و نقل ریلی به عنوان
اولویت اول مطرح است و باید قوت یابد.
نجفی با اشاره به وجود هشت مرز ریلی در کشور گفت: حمل و نقل
ریلی حمل و نقل سبز است و اکنون جلوتر از حمل و نقل جادهای است که باید توسعه
یابد.
وی سرعت، تعرفه حمل و قابلیت اعتماد را از جمله نیازهای مهم
مشتریان اعلام کرد و یادآور شد: با افزایش سرعت سیر قطارها میتوانیم زمان و هزینه
را مدیریت و مقبولیت این حمل و نقل را ارتقا دهیم.
نجفی با بیان اینکه بندر امیرآباد با اتصال به ریل میتواند
ظرفیت مناسبی برای توسعه حمل و نقل در کریدور شمال-جنوب باشد؛ گقت: تبدیل شدن بندرامیراباد به هاب
متطقه ای غلات ظرفیت مهم این بندر است.
مدیرکل بازرگانی بینالملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:
موانع زیادی در راه حمل و نقل ریلی وجود دارد اما این به معنای توقف در این بخش
نیست و نیازمند تلاش مضاعف برای ترانزیت کالا هستیم و باید به چشمانداز ترسیم شده
برای سهم ۳۰ درصدی از راه آهن و ترانزیت ۳۰ میلیون تن کالا در
سالهای آینده برسیم.
نجفی افزود: پتانسیل حمل و نقل ریلی در کشور وجود دارد و باید
بدانیم مشتری به دنبال چیست و برای توسعه ترانزیت، نیاز تعریف کنیم.