عضو هیات رئیسه مجس شورای اسلامی با بیان این که تجارت یک دانش است و کار دشواری محسوب می شود، گفت: هدف از این همایش این است که به یک زبان مشترک در مباحث تجارت برسیم.
به گزارش واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی؛ «علی اصغر یوسف نژاد» در
همایش بین المللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر اظهار کرد: توانایی های منطقه در
این همایش باید تبیین شود و به مسئولان تجمیع برسند. در ایران تجارت خارجی بر
مبنای اروپا و آسیای شرقی بسته شد که این سیاست باید تغییر پیدا کند. البته این
موضوع کار بنادر و دریانوردی نیست و سیاست کلی کشور باید این طور باشد. دست کم در
مازندران باید این گونه باشد که سیاست اقتصادی مازندران بر مبنای کشورهای همسایه
تدوین شود.
وی افزود: ما از نظر ساختاری و زیرساختی و توان تولید در مازندران
نسبت به استان های دیگر کشور قوی هستیم. از نظر تولیداتی که داریم و نیازهای
کشورهای آسیای میانه هم قابل توجه هستیم. پرسش این است که بهره برداری ما از فرصت
دریای خزر مناسب نیست و این که با این توان تولید چرا نتوانستیم جایگاه خوبی در
تجارت منطقه داشته باشیم. این همایش باید به این پرسش پاسخ دهد.
نماینده مردم ساری در مجلس تصریح کرد: کار تجارت مربوط به یک دستگاه
نیست. همه نهادها باید کمک کنند تا به شرایط مطلوب برسیم. برای این نکته باید به
یک مساله دیگر هم پرداخته شود؛ این که اگر می خواهیم از دریای خزر برای تجارت به
عنوان یک مسیر استفاده کنیم از تجربیات کشورهای دیگر بهره مند شویم. برای مثال
ترکیه بدون مرز آبی نیاز بازار روسیه را تأمین می کند.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: 60 درصد صادرات استان
های شمالی مربوط به بندر امیرآباد است. اما بر اساس ظرفیتی که دارد از این بندر و
سایر بنادر شمالی استفاده نمی شود. اگر می خواهیم زمینه را برای صادرات استان
مازندران و کشور از مسیر دریای خزر به سایر کشورهای منطقه توسعه فراهم کنیم باید
همه پای کار باشیم.
یوسف نژاد افزود: دریای مازندران یک ظرفیت بین المللی است که باید از
آن بهترین استفاده را ببریم. اگر همین یک موضوع به عنوان یک اولویت برای سه استان
شمالی در نظر بگیرند، درآمد خانوار دست کم چهار برابر می شود و نیازی به بودجه
دولتی نخواهیم داشت. همه دستگاه های سه استان شمالی اگر در این مسیر حرکت کنند
قطعا به موقعیت مناسبی خواهیم رسید و به نتیجه واقعی می رسیم.
وی اظهار کرد: اگر می خواهیم در تجارت اینچنینی
گام برداریم حتما باید در صدرو روادید و مجوزها تسهیلات ایجاد کنیم. خیلی از جاها
این مسائل را برطرف کردند. برندسازی در محصولات یک نکته مهم در تجارت و به ویژه
تجارت خارجی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در این صورت توسعه صادرات را در
مسیر دریای خزر خواهیم داشت.