مدیر بنادر و دریانوردی جمهوری آذربایجان در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد و نشست با تعدادی از مدیران استان و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران، تحول و رشد بنادر ایران و به ویژه بندر امیرآباد را در سالهای اخیر چشمگیر و قابل اتکا عنوان کرد.
به گزارش واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی بندر امیرآباد، «طالح
زیادف» صبح امروز در سفر به مازندران و پس از بازدید از برخی زیرساختهای بندر
امیرآباد، در نشستی که با تعدادی از مدیران اقتصادی و حوزه حملونقل مازندران در
دفتر مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور
مجدد در مازندران و بندر امیرآباد گفت: بنادر ایران در سالهای اخیر تحولات
چشمگیری داشتند و این تحول برای ما خوشایند است. چرا که هر اتفاق رو به رشدی در
این منطقه و سایر بنادر شمالی ایران، روی بنادر و اقتصاد ما نیز تاثیرگذار خواهد
بود.وی افزود: اهمیت بالای حملونقل چندوجهی و سرمایهگذاری در بندر
امیرآباد درک شده است و این یعنی که بندر امیرآباد به عنوان یک بندر نسل سوم در
منطقه، دیگر صرفا یک دروازه برای واردات و صادرات نیست. بنادر نسل سوم مانند بندر
امیرآباد کارکردهای مهم دیگری به جز دروازه بودن دارند که فعالیتهای مهم اقتصادی
دیگری را همراه با هویت بندری یدک میکشند.مدیر بنادر و دریانوردی جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: این زیرساخت
مهم باید برای اقتصاد ایران و منطقه ارزشهای اقتصادی جدیدی را ایجاد کند. فرق بین
بنادر سنتی و بنادری مانند امیرآباد در همین است که بنادر سنتی صرفا نقش حاکمیتی
خود را ایفا میکنند و بنادر نسل سوم فعالیت اقتصادی دارند. ما معتقدیم که در عصر
حاضر این نگرش یک ضرورت است.زیادف با بیان این که جمهوری آذربایجان نیز در بخش فعالیتهای بندری
با سرعت زیادی در حال پیشرفت است، به بهرهبرداری از بندر اَلَت در نزدیکی باکو
اشاره کرد و افزود: این بندر که حدود 3 ماه پیش با ظرفیت تخلیه و بارگیری 15
میلیون به بهرهبرداری رسید، قرار است تا 25 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری
داشته باشد. بندر اَلَت از همان ابتدای فعالیت به منطقه آزاد تجاری تبدیل شد و
فرصتی برای تبادل سرمایه و فعالیتهای اقتصادی بین سرمایهگذاران ایرانی و به ویژه
مازندرانی است.وی با اشاره به توافق انجام شده برای توسعه خط آهن رشت-آستارا تصریح
کرد: این تفاهمنامه و اجرای آن در اقتصاد منطقه و فعالیتهای ترانزیتی نقش بسزایی
دارد. این خط آهن میتواند در آینده به همه بنادر حاشیه دریای خزر گسترش یابد و
همه بنادر را از راه خشکی هم به یکدیگر متصل کند. این توسعه نباید این شبهه را
ایجاد کند که توسعه خطوط ریلی فعالیت بندر را مختل میکند. بلکه فرصت خوبی برای
افزایش فعالیتهای بندری است.مدیر بنادر و دریانوردی جمهوری آذربایجان با بیان این که ارتباطات
خوبی با سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران داریم، گفت: سفر من به
مازندران تحقق بخشی از دعوتنامه رسمی رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران است که
خرداد ماه با هیأت همراه به باکو سفر کرده بود. تلاش ما بر این است که در آینده
نیز ارتباط خود را با ایران و به ویژه بندر امیرآباد قوی نگه داریم و گسترش دهیم
تا شاهد اتفاقات مثبت و خوبی در فعالیتهای اقتصادی و سرمایهگذاری دو طرف باشیم.