معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی حرکت رو به جلوی بندر امیرآباد در همه شرایط و با وجود تحریمها را بیانگر موفقیت این مجموعه در برنامهریزیهای توسعهای عنوان کرد.
به گزارش واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی بندر امیرآباد، «محمدعلی
حسنزاده» در نشست با مدیران اقتصادی مازندران و مدیر بنادر و دریانوردی جمهوری
آذربایجان که صبح امروز در بندر امیرآباد برگزار شد، با بیان این که موفقیت بنادر
صرفا به داشتن تجهیزات و امکانات نیست، گفت: برای موفقیت یک مجموعه بندری باید در
زنجیره تأمین و حملونقل ارتباط گستردهای داشته باشیم.وی اظهار کرد: اگر تجارت کسب و کار را از مسیر بنادر پیش ببریم
وابستگی سیاسی بین کشورها نیز افزایش مییابد. ارتباط بین بنادر باعث ایجاد تجارت
آسان در یک منطقه میشود و تجارت آسانتر و بیشتر فعالیت بیشتر کارخانهها و
واحدهای تولیدی را در پسکرانهها و حتی مناطق دوردست کشور به دنبال دارد. در واقع
پیامدهای این ارتباطات بندری موفق، دومینووار در شهرکهای صنعتی و زمینهای
کشاورزی و باغها دیده میشود و به اقتصاد کلان جامعه کمک میکند.این مسئول گفت: حمل و نقل دریایی محدودیتها در فعالیتهای صادراتی را
حذف میکند. در ترانزیت بینالمللی برای تردد کامیونها و ورود و خروجشان از مرز
سهمیهای شبانهروزی در نظر گفته میشود. اما در حملونقل دریایی این محدودیت وجود
ندارد که از امتیازات مهم حملونقل دریایی است.معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد:
جمهوری آذربایجان و به ویژه باکو، در غرب خزر نقش مهمی در جابهجایی غرب به شرق
دارد. اگر به دنبال احیای کریدور شمال-جنوب هستیم و بازار شرق، شمال و غرب اروپا
را مد نظر داریم، باید چالشهایی که بین بنادر ما و آذربایجان وجود دارد را برطرف
کنیم. ما میتوانیم تجارت دریایی را از بنادر شمالی و به ویژه بندر امیرآباد با
بندر باکو افزایش دهیم.حسنزاده با بیان این که همایش توسعه صادرات از مسیر دریای خزر که 21
تیر امسال به میزبانی بندر امیرآباد برگزار شد، ظرفیت مهم بنادر شمالی و بندر
امیرآباد در سرمایهگذاری را با حضور سرمایهگذارانی از کشورهای مختلف از جمله
هند، افغانستان، عراق و کشورهای CIS نشان داد، گفت: حضور این
تعداد سرمایهگذار و هیأت اقتصادی در آن همایش نشان میدهد که این بندر و روابط آن
با بنادر حاشیه خزر چقدر برای بقیه همسایگان ما نقش راهبردی و کلیدی دارد.وی با تأکید بر این که یکی از ویژگیهای مهم امیرآباد بحث اتصال به
ریل است، اظهار کرد: پس از حملونقل دریایی که ارزانترین شیوه حمل و نقل است، حملونقل
ریلی روش ارزان و مناسبی برای جابهجایی کالاست که خوشبختانه بندر امیرآباد به
شبکه سراسری ریلی متصل است. با بهرهبرداری از اسکله رورو ریلی تا چند ماه دیگر،
عملا خط آهن سراسری ایران به خط آهن کشورهای حاشیه خزر متصل میشود و کالای
بارگیری شده در امیرآباد به طور مستقیم میتواند در بازار اروپا تخلیه شود.
امیدواریم با تکمیل پل ورود قطار به شناور در ماههای آتی شاهد افزایش فرصتهای
شغلی و اقتصادی برای کشور و استان مازندران باشیم.