سه شنبه ۲۵ اَمرداد ۱۴۰۱
 
پیام مدیر کل بندر امیرآباد به مناسبت فرارسیدن روز ملی دریای خزر سرمایه گذاری بیش از 19 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در بندرامیرآباد / احصاء چالش های سرمایه گذاری در بندرامیرآباد / رویه جدید سازمان بنادر درخصوص سنجش صلاحیت شرکتهای سرمایه گذار / ضرورت تعیین تکلیف بازنگری قراردادهای سرمایه گذاری در موعد مقرر بندرامیرآباد یکی از برنامه های استراتژیک دولت جهت راه اندازی کریدور شمال – جنوب / ایران به دنبال جایگزین کردن مسیر بنادر شمالی برای ترانزیت کالا با کشورهای حوزه CIS / تأکید بر تسهیل فرآیند های صادراتی کالا / ضرورت توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای از بندرامیرآباد به بندرشهید رجایی و بالعکس پیام تسلیت مدیرکل بندرامیرآباد به مناسبت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی پیام تبریک مدیرکل بندرامیرآباد در آستانه فرارسیدن روز خبرنگار پیام مدیرکل بندرامیرآباد به مناسبت بازگشت پیکر مطهر سردار شهید حاج رحیم کابلی موفقیت اداره کل بنادرودریانوردی امیرآباد در ممیزی مراقبتی سالانه برگزاری مراسم سوگواری شهادت سالار شهیدان در بندر امیرآباد سومین قله مرتفع ایران زیر پای کوهنوردان بندرامیرآباد تقدیر از همیاران ناجی اداره کل بنادرودریانوردی امیرآباد
پهلوگیری، کشتی ،سازمان بنادر و دریانوردی
پهلوگیری خودکار کشتی ها به عنوان یکی از مهترین عملیات ها در سفر هر کشتی، می تواند گامی مهم در رسیدن به هدف کشتیرانی خودکار در صنعت دریانوردی باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از اینفومارین، صنعت دریانوردی به دلیل ایمنی، کارایی و دستاوردهای زیست‌محیطی فناوری های خودران، به سرعت به سمت کشتیرانی خودران در حال حرکت است. یک شرکت فناوری دریایی استرالیایی به نام MAID مالکیت معنوی سیستم هایی را به ثبت رسانده که امکان پهلوگیری و موقعیت یابی کاملاً مستقل شناورهای دریایی را فراهم کرده است و مسلماً زیربنایی مهم برای گسترش استفاده از کشتی های خودران خواهد بود.
طبق گزارش های جهانی، هر سال حدود 3000 حادثه دریایی رخ می دهد که بیش از 20 میلیارد دلار برای شرکت ها هزینه دارداز اینرو مطالعات نشان می دهد که سه چهارم حوادث به دلیل خطای انسانی است. با معرفی فناوری های حمل و نقل خودران، حوادث به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. 
از منظر زیست محیطی، فناوری های خودران اکنون به عنوان یک عامل کلیدی در کاهش انتشار CO2 در بخش دریایی با امکان موقعیت یابی سریع تر و کنترل کارآمدتر هستند و می توانند منجر به صرفه جویی در سوخت و انتشار آلایندگی کمتر شوند. علاوه بر این، حوادث دریایی مانند به گل نشستن و برخورد با دیگر شناورها می‌توانند تأثیر جدی بر محیط ‌زیست داشته باشد که با استفاده از فناوری‌های خودران می توان از محیط‌زیست محافظت کرد.
کشتیرانی خودران باید در ابتدا بر برخی چالش‌های اولیه در این زمینه غلبه کند. یکی از این مسائل، امنیت سایبری است تا اطمینان حاصل شود که کشتی های خودران مستعد حملات سایبری و دزدی های دریایی نباشند. در همین راستا، کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها 1982 (طبق ماده 94) تاکید می کند هر کشتی باید یک فرمانده داشته باشد که همیشه "سرپرستی" کشتی را بر عهده دارد.
در 25 مه 2021، کمیته ایمنی دریایی سازمان بین المللی دریانوردی، در صد و سومین جلسه خود، قوانین محدوده نظارتی برای تجزیه و تحلیل ایمنی کشتی های خودران را به منظور ارزیابی چگونگی عملکرد آنها تکمیل کرد. 
تعیین محدوده نظارتی اولین گام بسیار مهم برای اطمینان از همگام بودن مقررات با پیشرفت های تکنولوژیکی در زمینه تردد کشتی های خودران است. به همین دلیل درجات مختلفی از استقلال برای هدایت کشتی ها در نظر گرفته شده است که شامل کشتی سرنشین دار با فرآیندهای خودکار و پشتیبانی تصمیم گیری، کشتی کنترل از راه دور با دریانوردان بر روی کشتی، کشتی کنترل از راه دور بدون دریانوردان روی کشتی و کشتی کاملا خودران می شود.
برای دستیابی به کشتیرانی خودران به یک رویکرد گام به گام نیاز است و به این ترتیب، صنعت دریانوردی باید به دنبال خودکارسازی بخش‌های کوچک‌تر از عملیات کشتی باشد. یکی از بهترین نمونه ها، عملیات پهلوگیری وخروج از بندر خودکار است است که  از جنبه های اساسی کشتیرانی خودران محسوب می شود، زیرا نقطه شروع و پایان سفر هر کشتی است. با گسترش استفاده از تکنولوژی های جدید برای پهلوگیری خودمختار کشتی ها، می توان با افق دید بهتری به سمت کشتیرانی خودران حرکت کرد.
۱۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۵:۳۰
کد خبر : ۵۸,۶۴۵